maandag 14 februari 2022

Sewing Plans - februari

 

Op Valentijnsdag is het extra bijzonder om een blog online te zetten 💝

Op de Dag van de Liefde neem ik jullie mee en vertel ik jullie over mijn naaiprojecten en plannen voor deze maand. Superleuk! Pak gezellig een kop thee en lees mee: 

Deze maand ben ik begonnen met een blouse uit de Fibremood, de Gladys. De stoffen kocht ik weer bij Javro Stoffen XL in Epse. De ‘droogbloemen’-stof is van de herfst/wintercollectie van See you at six. Het een heerlijke soepele viscose. De stof heb ik vooraf gewassen zodat het niet achteraf nog zal krimpen en na het drogen heb ik de stof gestreken. 

Het patroon heb ik aangepast naar de gewenste lengte van de blouse en ook de mouw-lengte heb ik aangepast naar mijn armlengte. 

Het is zaak de lengtes even goed na te meten, zodat het ook echt past bij jouw lijf. Niets zo vervelend al een mouw die net ietsje te kort is, zodat het je belemmert in je dagelijkse bewegingen. Daarnaast is het ook goed rekening te houden met hoe jij graag een blouse draagt. Wil je graag dat de blouse net over de billen valt? Of juist misschien net erop? Of wil je de blouse net met een puntje in de broek te kunnen steken? Het zijn allemaal dingen om rekening mee te houden en vooraf even goed na te meten of dat ook mogelijk is met de lengtes die het patroon heeft.

Als je daar allemaal over hebt nagedacht, dan kan het echt werk beginnen. Het patroon overnemen op patroonpapier, de aanpassingen doen op het patroon, het uitknippen van de patroondelen uit de stof met de gewenste zoomwaarde en dan het lussen. 

Ik ben iemand die graag lust. Ik vind het fijn om het patroon goed zichtbaar op mijn stoffen terug te kunnen zien, om van daaruit de ruimte te hebben om aanpassingen te doen. Dat komt natuurlijk omdat ik in mijn opleiding tot Coupeuse zo ben opgeleid en dat nu al bijna 15 jaar zo doe en omdat het voor mij goed werkt, blijf ik zelf zo werken.

Op mijn naailessen zie ik allerlei varianten voorbij komen. De een lust, de ander gebruikt het krijtpotlood om het patroon op de stof te krijgen, sommigen knippen alleen een cm aan en doen het daarmee. Het is ook maar net wat je van een zelfgemaakt kledingstuk verwacht. Moet het exact of is ongeveer ook goed genoeg. Dat punt van ‘genoeg’ is bij iedereen anders, en dat is maar goed ook. Gelukkig zijn we allemaal anders, dat maakt de wereld mooi.

Terug naar de Gladys-blouse. Het rimpelen is misschien even een dingetje. Met een beetje geduld krijg je het echt wel mooi verdeeld aan de panden. De vraag die ik veel krijg is: hoe gaat dat rimpelen?

Het is niet moeilijk, wat je doet is het volgende:

Je pakt een ander spoeltje met een sterk afwijkende kleur. De bovendraad mag dezelfde blijven. De draadspanning zet je flink wat losser en de steeklengte mag naar 5 of 6. Je stikt vervolgens 2 lijnen zonder aan – of af te hechten. Een lijn stik je net boven de luslijn (de lijn waar het patroon aan elkaar genaaid moet worden) en één lijn net onder de luslijn. Vervolgens zet je aan 1 kant de losse draden van de onderdraad/spoeldraad vast door de draden in 8jes om een speld te wikkelen. Als dat verankert is, dan kan je aan de andere kant aan de beide onderdraden/spoeldraden trekken en de stof over deze draden naar elkaar schuiven. Het is de kunst om de stof zo te verdelen dat het overal gelijkmatig is. Dat is het punt waar het geduldwerkje begint. Het duurt namelijk wel even voor alles echt mooi op de plek zit en het gerimpelde deel exact de gewenste lengte is. Dan zet je ook aan de andere kant de onderdraden met 8-jes vast zodat het gerimpelde deel niet meer groter kan worden. Vervolgens speld je het met de lusdraden op elkaar vast en stik je tussen de rimpeldraden. Daarna kan je de rimpeldraden verwijderen.

Daarmee heb je meteen ook het lastigste stukje van de Gladys gehad. Het biaisband aan de hals is misschien ook een dingetje als je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Maar als je de beschrijving goed volgt is het goed te doen.

De mouwen van de Gladys heb ik aangepast. Ik wil denk ik graag een elastische band bij de pols in plaats van een manchet. Dat scheelt natuurlijk ook een boel werk, maar het draagt ook gewoon heel erg fijn. Dus waarschijnlijk, wordt het alleen een  tunneltje wat ik onderaan de mouw zal zetten en daardoor rijg ik dan een stuk elastiek. 

Al met al is het een leuke blouse die ook voor de beginnende naaister, misschien met een beetje hulp van de naai-juf, heel goed te doen is. Het heeft mogelijkheden om het makkelijker of moeilijker te maken en als die mogelijkheden niet in het patroon zitten, dan verzin je ze gewoon fijn zelf of je overlegt wat de mogelijkheden zijn op naailes. 

Na deze blouse wil ik graag even de tijd nemen voor iets wat al een tijdje borrelt en waar ik heel graag mee aan de slag wil. 

Met een agenda vol met naailessen die ik heel graag geef en erg van geniet. Dat blijf ik ook doen. Daarnaast maak ik natuurlijk ook kledingstukken die ik hier en ook tijdens de naailessen wil kunnen laten zien. Verder vult mijn agenda zich met haakwerkjes en natuurlijk met mijn patchwork en quiltprojecten, het huishouden en het gezinsleven. Zoals je leest blijft er weinig tijd over voor andere dingen. Maar er zijn nog zoveel meer dingen die ik leuk vind. 

Eén daarvan is ontwerpen en daar wil ik de komende tijd wat ruimte voor vrijmaken in mijn agenda. Het is leuk om patronen te ontwikkelen. Ik hoop dat ik jullie binnenkort iets kan laten zien, hier op mijn blog en natuurlijk ook op Instagram en Facebook. Hou het in de gaten. 

.

 Liefs, Bianca 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...