donderdag 29 april 2021

Monthly makes - Sews of April - wat ik naaide in april

In 'Sews of April' vertel ik jullie graag wat ik genaaid heb en welke patronen ik daarvoor heb gebruikt. 

Voor de duidelijkheid, ik wordt niet gesponsord. Ik koop mijn patronen zelf in en ook koop ik zelf de stoffen. Soms in een plaatselijk winkeltje en soms online.

Deze maand april naaide ik niet superveel, maar toch heb ik een hele leuke paarse broek met een bijpassend asymmetrisch shirt met 2 verschillende raglan mouwen die echt fijn draagt en ook naaide ik een jas met een gevoerde capuchon. De jas is nog niet af. Zodra het af is, post ik dat op Instagram.



De paarse Corduroy flaired broek: 

Allereerst naaide ik zoals jullie hier al konden zien de paarse corduroy broek. Wat een uitdaging is corduroy. Niet zozeer omdat het wel of niet rekkend verkrijgbaar is maar vooral door de rommel wat het geeft. Overal in huis, ja echt overal vond ik kleine paarse korreltjes en pluisjes. Tijdens het in elkaar naaien van de broek, heb ik tussendoor wel 8 keer de stofzuiger gepakt en nog lag het overal door het huis, waar ik was daar waren ook paarse korreltjes, pluisjes en vezeltjes, maar ach zo erg is dat nou ook weer niet. De corduroy stof laat zich heel gemakkelijk verwerken. 

De paarse licht rekkende corduroy, die kocht ik bij Javro in Epse. Het patroon was 1112 van It's a fit's en is ook bij mij in het atelier verkrijgbaar. Het is zeker niet moeilijk om te naaien. Een perfect project voor de beginnende naaister. Met de lichte rek in de stof is het heerlijk om te dragen. De uitlopende broekspijpen zorgen voor een licht en vrolijk gevoel tijdens het dragen. Een beetje terug in de tijd en met een vleugje Flower Power is het heerlijk om te dragen. 

De broek heb ik op verschillende punten aangepast zodat het een betere pasvorm heeft voor mijn lijf. Ook heb ik zakken toegevoegd, want zonder zakken vind ik niet zo fijn. Ik heb graag sleutels in mijn broekzak en soms de telefoon. De broek heeft opgestikte zakken. De zakken heb ik zo op de stof gelegd dat de ribbels in de breedte lopen. Op die manier heb je leuke opvallende en goed zichtbare zakken. Wil je dat niet, dan leg je de zak patroondelen in de lengte op de stof. 

Voor het naaien gebruikte ik de garens van Gütermann, kleur 512. In de tailleband naaide ik 2 cm. elastiek en de onderzoom van de broekspijp stikte ik op 4 cm rondom door. Ik gebruikte een stretch naald van Schmetz. 

Ik kan de flaired broek zeker aanraden, het draagt heerlijk. Wel is het aan te raden om de broek na het naaien, even te bewerken met een plakroller. Dan blijven daar de meeste losse stofdeeltjes en draadjes aan vastzitten, zodat het niet allemaal in de wasmachine terecht komt. Ook zou ik de broek de eerste paar keer apart wassen, zeker als je zoals ik een donkerpaarse stof hebt al weet ik niet of dat echt nodig is, 'better safe than sorry'.

Wil je ook graag deze leuke broek maken? Zeker doen! De patronen zijn online en bij mij in het atelier verkrijgbaar.



Asymmetrisch off-shoulder shirt met een raglan mouw:
 

Ook naaide ik een heel leuk asymmetrisch shirt. Het valt aan 1 kant net van de schouder af, natuurlijk: off-shoulder.....  maar het voelt niet raar of vreemd. Ik ben het niet gewend om een off-shoulder shirt te dragen, maar ik moet zeggen: het draagt echt fijn! Ik had dat niet verwacht. Ik naaide het shirt van een mooie dunne soepel vallende tricot die leuk past bij de paarse corduroy broek die ik eerder naaide. 

Het patroon dat ik hiervoor gebruikte was ook een patroon van Its a fits, nr: 1034. 

Doordat het een asymmetrisch shirt is, is het even goed kijken als je de patroondelen op de stof legt, omdat het er natuurlijk een beetje anders uitziet. Maar je naait het eigenlijk heel eenvoudig in een middagje in elkaar. Het enige wat echt handig is, is een beetje ruimte om de patroondelen even helemaal uit te leggen. Maar op de vloer gaat dat natuurlijk ook. 

Een regenjas: 

Een regenjas stond al een tijdje op mijn wensenlijstje. De stof kocht ik weer bij Javro maar toch bedacht ik me en duurde en het duurde, maar ik durfde de stof niet te knippen. 

De stof is een vrolijke groene soft shell met hele vrolijke blaadjes erop. Heel leuk en vrolijk en door de softshell draagt het vast ook fijn tijdens een flinke regenbui denk ik, maar omdat ik twijfelde over het patroon, lukte het maar niet om eraan te beginnen.   

Ik koos de optie: getailleerd en met een capuchon. Een capuchon is toch het lekkerst als je door de regen moet, vind ik. 

Wat waren mijn twijfelpunten dan precies? 

Nou eigenlijk vooral de pasvorm rondom de buste en natuurlijk: of het wel zou staan? Is de taillering wel goed passend voor mijn lijf? Klopt de lengte van het patroon in combinatie met mijn lengte?

De lengte is natuurlijk niet zo lastig om goed te krijgen, maar de buste moet er mooi inzitten en nergens trekken of juist te ruim zitten. Aangezien ik zelf niet zoveel taille heb of eigenlijk vrij recht ben, leek het me een goed idee om ook die taillering eerst maar even uit te proberen. Daarom had ik uit voorzorg toch maar een stofje uit mijn eigen stoffenvoorraad gepakt. Op die manier kan ik het patroon mooi uitproberen en aanpassen waar nodig, zonder dat ik het jammer vind van de goede stof.  

Ik hou van die manier van werken: uitproberen, aanpassen en gaandeweg verder perfectioneren. Het grote nadeel is dat het tijd kost, veel tijd, maar het eindresultaat is dan ook meestal beter dan als ik had gedacht: ach we zien wel wat het wordt. Soms is de  voorbereidingstijd dan meer dan wat je zou willen, maar als je dan eindigt met een kledingstuk waar je ook echt blij mee bent omdat het zo fijn zit, dan is dat toch het belangrijkst. Althans voor mij. Iedereen mag dat anders doen, dat is natuurlijk prima. 

Het patroon is van It's a fits, nummer: 1101

Zoals gezegd is deze jas op het moment van dit schrijven, nog niet klaar. Zodra het zover is, dan zal ik het hier en ook op Instagram posten. 

Ik hoop dat ik jullie op deze manier gemotiveerd heb om ook met de patronen van bijvoorbeeld It's a fit's aan de slag te gaan. Het is altijd leuk om voor jezelf iets te naaien of voor iemand anders, want dat kan natuurlijk ook. 

Binnenkort zal ik in een nieuwe post vertellen over de naaiplannen die ik heb om in de maand mei te naaien. Of het allemaal gaat lukken weet ik niet, soms komt het leven er even tussen, dat kan en mag, maar plannen maken is natuurlijk al heel erg leuk. 

Dit was het voor nu, ik wens jullie heel veel plezier met naaien, met plannen maken, met stoffen uitzoeken en ik hoop jullie snel weer terug te zien, hier op het blog, op Insta of 'live' tijdens de naailessen. 

Liefs Bianca 

X






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...