donderdag 27 januari 2022

Monthly makes: januari

Wat heb ik genaaid in januari? 

Het nieuwe jaar is weer aangebroken en dat betekent dat er weer nieuwe projecten zijn opgestart. Natuurlijk zijn de naailessen in mijn atelier ook weer opgestart en omdat Corona nog altijd niet weg is, heb ik de groepen verkleind naar 4 personen per les. Zo heeft iedereen voldoende ruimte en heb ik alle tijd om alles rustig uit te leggen. Ook de atelier-winkel is weer aangevuld. Hoe fijn is het als de garenkast weer gevuld is en ook de andere materialen weer ruim voor handen zijn. Heel fijn om niet mis te grijpen.  


Dit shirt met raglan mouwen naaide ik als eerste. Deze mooie roest-kleurige stof kocht ik bij Javro in Epse. Het is een sweater stof die niet heel erg rekt maar wel heel mooi valt. Het patroon is een eigen patroon waarbij de zijnaad gerimpeld is vanaf ongeveer 6 cm vanaf de oksel. Voor het rimpelen gebruikte ik Framilastic T6 (6 mm breed). Voor de afwerking van de armsgaten en de hals gebruikte ik een reep van dezelfde sweaterstof. Om een goede afwerking van de hals te krijgen, zorg je ervoor dat de reep die je knipt korter is als de opening van de hals, meestal ga ik uit van 80% maar dat is wel erg afhankelijk van de rek in de stof en ook zorg ik ervoor dat de halsboord schuin uit de stof geknipt wordt. Dat zorgt voor extra rek, waardoor de boord mooi aan het kledingstuk komt. 
Ik ben heel blij met het resultaat. Ik kan raglan mouwen echt aanraden voor iedereen, van beginner tot gevorderd, het is een heerlijke mouw om te dragen en zeker ook een heerlijke mouw om te naaien💖 Het is echt niet moeilijk om de raglan mouw er mooi in te naaien een groot voordeel. 


Samen met deze rok maakt het roestkleurige shirt een leuk setje. 

En dan deze prachtige lila sweater, ik ben er zo verliefd op... deze sweater zit zo heerlijk!
Het is de Leona uit Fibremood met heerlijke vleermuismouwen die gerimpeld zijn aan het voor- en achterpand.  



Bij dit patroon van Fibremood heb ik eigenlijk niet zoveel aangepast. Wat ik wel verandert heb is de mouwboorden. Die maakte ik ietsje wijder omdat ik dat fijner vind. De lengte heb ik niet aangepast maar kan zeker heel gemakkelijk gedaan worden. De tailleboord heb ik niet verandert en de halsboord heb ikzelf geknipt, omdat ik altijd uitga van de rek in de stof en dan daarop mijn berekening loslaat omdat er niets erger is als lubberende halsboorden... dat wil je niet. Tenminste ik wil dat niet. 
Conclusie van deze Leona: het is een leuk patroon die zeker ook door de beginner uitgevoerd kan worden. Hetzij zelfstandig of op naailes. Het lastigste stukje is eigenlijk het rimpelen en misschien de hoek er strak innaaien, maar verder is het goed te doen. Voor de afwerking van de naden heb ik mijn lockmachine gebruikt.

In de vorige blog: Work in Progress heb ik jullie laten zien dat ik een nachthemd maakte, van een heerlijke jersey met kruizen en plus-tekens. Deze stof is zeker niet te dun en heeft zeker genoeg stevigheid en dikte om aangenaam warm te zijn. 

Het patroon tekende ik zelf. 
De stof is afkomstig uit mijn atelier.


Het nachthemd heeft aangeknipte mouwen en die zijn afgewerkt met een biesje. De V-hals is het lastigste stukje van dit nachthemd. Het is een ruime bies, schuin van draad geknipt.
 

De onderrand van het nachthemd kreeg een leuk sierstiksel. 



Dit patroon is natuurlijk ook heel goed bruikbaar voor een leuk jurkje voor de zomer. Voor mijzelf zou ik dan de onderlengte 10cm. verlengen, voor een iets meer verzorgde look. Maar deze zomer kan je zeker ook gerust gaan voor een mooie mini versie, het is helemaal in! 

Dit was wat ik in januari heb genaaid. 
In de volgende blogpost: Sewing plans laat ik jullie mijn plannen zien wat ik wil naaien, welke patronen en welke stoffen ik van plan ben te gebruiken en natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van alles wat er tussentijds gebeurd in de blogpost: Work in Progress en natuurlijk vinden jullie mij ook op Insta en Facebook. 

Bedankt voor het meelezen en ik hoop dat ik jullie weer voorzien heb van inspiratie om zelf ook aan de slag te gaan met mooie stoffen en leuke patronen. 
Heb je vragen mail me dan gerust, ik help je graag: info@bianca-design.nl.
Wil je graag een bepaald onderwerp besproken of uitgelegd hebben? Ook dan mag je me mailen. 

Tot gauw!

Liefs, Bianca



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...