dinsdag 14 september 2021

September: wat gaan we naaien en waarom is het zo stil?

Het was even stil op het blog. 
Maar ondertussen heb ik niet stilgezeten. Ik kwam er simpelweg niet aan toe om iets te schrijven. 

Waar ben je dan zo druk mee?

Nou, de naailessen zijn weer gestart en dat geeft weer een gezellige drukte. Ik zorg dan dat alles weer schoon en fris is. De ramen gezeemd en de bar weer ingericht met kopjes voor de thee en de theedoos is weer gevuld en het kledingrek probeer ik te vullen met nieuwe voorbeelden om te naaien. De patronen van It's a Fits gebruiken we tijdens de naailessen veel en ik probeer altijd weer nieuwe items klaar te hebben. 
De afgelopen vakantie was echter veel te kort daarvoor, dus geen nieuwe items gemaakt, maar dat komt de komende tijd weer. 

Onze zoon gaat weer naar school en de eerste weken zijn altijd zo rommelig. 
Introductieweek, informatie-avond hier, taxi rijden daarheen en oh we missen nog boeken etc. Druk en onrustig noem ik die eerste schoolweken altijd. Maar ook het 4e- leerjaar is inmiddels goed opgestart en langzaam maar zeker komen we weer in het ritme van alledag. En ergens is dat ook wel weer fijn. Al vind ik de vakantieperiodes zo gezellig. Maar dat terzijde. 

Wat ga ik naaien deze maand? 

Mijn zoon heeft een fleece jas die ik een paar jaar geleden voor hem maakte. Inmiddels is de jas te klein geworden en ook verkleurd en versleten. Hij vroeg me: Mama kan je voor mij een nieuwe jas maken? Natuurlijk zeg ik dan: Ja! 
Hoe leuk dat ik voor mijn puberzoon iets mag maken :)  Top! 

De jas wordt van Alpenfleece net als de vorige jas en ook de voering is hetzelfde, want dat moest ;) 
De voering is een stoere zwarte tricot met graffiti print en de mouwen van de voering zijn van een niet rekbare donkere stof die ik hier nog had liggen. De mouwen maak ik niet van tricot. De reden is dat je ook met een trui in de mouwen van de jas moet kunnen schuiven. Tricot is wel lekker zacht en warm, maar je arm met bijvoorbeeld een trui erover glijdt er niet gemakkelijk in. Vandaar dus een andere gladde stof voor de mouwen. Voor het gemakkelijk aan en uittrekken van de jas. 
De profielrits is besteld en dat wordt een zwarte profielrits die je ook aan de onderkant kunt opendoen. Handig als je veel moet fietsen. 
Ik ben nu zover dat de capuchon aan de fleecejas gemaakt kan worden en ook kan de capuchon aan de voering. Bijna.....
Het resultaat zie je binnenkort. 

Nieuwe stoffen: 

En ik heb nieuwe stoffen binnen van Textielstad waar ik erg blij mee ben. 
Een prachtig dunne donkere denim voor een blouse en ook een mooie groene viscose.
Voor deze nieuwe stoffen ben ik op zoek naar nieuwe patronen. Ik wil er weer iets leuks van maken en tegelijk wil ik mijn cursisten inspireren en misschien, als ik de tijd kan vinden, kan ik zelf een patroon tekenen.

Ik vind het heerlijk om mijn eigen patronen te tekenen, en ik ben er voor opgeleid. En er is niks beters eigenlijk, want dan heb je ook echt een patroon op je eigen maten. En dat zit natuurlijk als gegoten. Ik gebruik geen computer daarvoor. Gewoon patroonpapier en  een goed potlood en wat linialen, een rekenmachine en een grote kop thee en ik ben er klaar voor. Heerlijk vind ik dat, om helemaal in dat proces op te gaan. Maar meestal ontbreekt het me aan tijd. 

Rust: 

Op dit moment is het niet de tijd die me ontbreekt, maar een knie die in de weg zit. Ik ben gevallen of eigenlijk uitgegleden en daardoor gevallen, recht op mijn knieschijf. Alles lijkt nog heel, maar de knie is dik en pijnlijk en volgens de huisarts is het beste om te doen, veel rusten. 
Ik en veel rusten..... dat gaat niet best samen... ik ben eigenlijk altijd in de weer en altijd druk druk druk met van alles en nog wat. 
Maar nu ik geen andere keuze heb en omdat alles gewoon langzaam gaat, merk ik hoe moeilijk ik dat vind, maar ook hoe fijn. Gek eigenlijk dat dat zo dicht bij elkaar kan liggen. Maar goed, ik kan simpelweg niet meer snel wandelen. Ik kan überhaupt niet wandelen. Ik ben al blij als ik in huis kan rondscharrelen... dus wat doe je dan? 

Patchwork:

Ik heb het patchwork weer opgepakt. Dat was het afgelopen seizoen echt blijven liggen. 
Vorig jaar startte ik na een basis-cursus met dezelfde groep de quilt: Gossip in the Garden. Maar Corona kwam er tussen en als je elkaar dan niet zoveel ziet, mis ik echt wat inspiratie en motivatie om verder te gaan. Ik vind het fijner om gezamenlijk daaraan te werken. 
Dus bleef het liggen. 
Afgelopen week heb ik geïnventariseerd wat er nog gedaan moest worden en wat al af is en ik ben denk ik halverwege. 
Ik gebruik nu de tijd dat ik moet rusten met mijn been, om blok voor blok af te maken. Heel ontspannend en tegelijkertijd ook productief. Een win-win situatie ;) 

Misschien is het wel leuk om eens een blog te wijden aan slow-stitching. 
Naaien met de hand, het gaat langzamer dan met de naaimachine, maar het heeft tegelijk ook iets rustgevends, iets geruststellends, iets meditatiefs. Misschien is Mindfull naaien de beste omschrijving? 
Wil je er een keer meer over lezen of meer van weten? Laat het me weten! 
Mail me op info@bianca-design.nl 

Ik post de patchwork blokken van Gossip in the Garden op mijn Instagram-account: bianca.harmsen. Zoek het maar eens op. Echt leuk! 

Naailessen: 

De naailessen zijn weer opgestart en hoe heerlijk is het om na de vakantie iedereen weer te verwelkomen, de leuke verhalen te horen en iedereen weer te mogen helpen bij hun projecten. Ze maken allemaal iets anders en ik vind het heerlijk om bij allemaal net dat beetje extra te kunnen bijdragen waardoor het kledingstuk of wat het ook is dat ze maken, net dat beetje extra krijgt. 

Ik vind de afwerking en strijken tijdens het naaien ook erg belangrijk om een mooi resultaat te krijgen. Het helpt echt om tussendoor de gestikte naden even mooi te strijken alvorens je de volgende naden gaat stikken. Maar ook het juiste garen is belangrijk. Soms wil je dat je het vrijwel niet ziet en soms is het juist prachtig om een contrasterende kleur te gebruiken. 

Ik hoop snel weer volledig te kunnen werken en ook weer volledig les te kunnen geven en weer fijn achter de naaimachine te kunnen zitten, zodat ik je kan laten zien hoe de jas vordert. 

Binnenkort breng ik je weer op de hoogte van mijn 'Monthly Makes' en ook 'What to sew'

Heb je suggesties of wil je er meer weten over andere onderwerpen? 
Mail me gerust: info@bianca-design.nl


Liefs, Bianca

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...