woensdag 30 juni 2021

Monthly makes - wat naaide ik in juni

Hi, 

Deze maand juni was eigenlijk best een gekke maand. Vooral een warme maand. 

Zoals velen van jullie weten geef ik ook elke avond naailes, maar door de warmte van ruim 30 graden was het in de lesruimte echt te warm. Daardoor heb ik de lessen zelfs moeten afzeggen. 

Ook het naaien wat ik zelf graag doe werd verplaatst naar de ochtenduren, omdat ook mijn werkkamer in de lesruimte is. Daardoor heb ik minder kunnen naaien dan ik had gewild, maar toch ben ik blij met alles wat weer onder de naaimachine vandaan is gekomen. Maar ik denk dat het zo langzamerhand toch echt tijd wordt om te gaan sparen voor een airco ;)

Wat heb ik allemaal genaaid deze maand: 

In totaal heb ik 4 kledingstukken kunnen naaien, de één ging sneller als de andere. Pak gezellig een kopje thee en lees gezellig mee met wat ik naaide. Ik vertel je welke stoffen, welke patronen en welke aanpassingen ik maakte. 

Fleurig Hemdje:  



Patroon: It's a fits 1003, stof: Javro XL stoffenmarkt een fleurige katoen jersey

Het hemdje naar het patroon van It's a fits 1003 is ready to wear. En daar ben ik blij mee of eigenlijk heel eerlijk gezegd ben ik eerder opgelucht. 

Ik heb zo veel aangepast, sommige dingen omdat ik dat leuker vond en andere dingen heb ik aangepast omdat de pasvorm voor mij niet helemaal top was. 

Wat deed ik: Ik verdiepte het voorpand bij de hals met 8 cm. Het achterpand kreeg een v-hals. Maar bij het pasmoment voor de afwerking van de armsgaten.... ik was niet blij. De stof gaapte bij de oksels, het achterpand ook bij het armsgat was veels te wijd. En nu?

Het patroon heeft geen coupenaden, maar bij mijn postuur met een grote cupmaat (F) is dat vaak wel aan te raden als het aangesloten zit. Dus in dit geval, omdat de stof zo gaapte, kon ik niet anders dan een coupe-naad aanbrengen. Ik deed dat niet op de traditionele plek maar daar waar de stof flink afstond, in het armsgat. Dat pakte goed uit! Het sloot mooi/beter aan. Het achterpand was een ander verhaal, dat gaapte in het midden, bij het schouderblad, ook niet mooi. 

Maar hoe los je dat op, vraag je je vast af? 

Een plooitje leggen is niet mooi. Je kan er een draadje doorrijgen, maar ook dat vond ik ook niks. Wat dan wel. Ik gebruikte Framiklastic. Dat is een bandje wat je kan uitrekken en meestikken, maar wat weer op de originele lengte terugveert. Ideaal ook voor als je eens iets wil rimpelen. In dit geval wilde ik niet perse rimpeltjes, maar wel een aangesloten geheel. Ik stikte het bandje strak in het armsgat door het bandje steeds iets uit te rekken. Dat was even oefenen en proberen. Het was voor mij de eerste keer dat ik daarmee werkte. Maar het pakte goed uit. Het rimpelt nu, in het bovenste gedeelte van het armsgat waardoor er een leuk effect is ontstaan. Het maakt het shirtje alleen  maar leuker, frisser en vrolijker. En met de vrolijke bloemen op de stof ben ik blij dat ik voor deze keuze ben gegaan. 

Ook de halsboord wilde ik er graag strak aanzetten. Ik gebruikte elastisch naadband die ik eerst op het voorpand heb gestreken. Daarna stikte ik de halsboord in 1 keer eraan. Met de tweelingnaald heb ik rondom het halsboordje nog even een stiksel gemaakt, zodat de halsboord niet meer kan terugklappen. 

Al met al was het een hele onderneming maar aan het einde van de rit, ben ik toch blij met deze top. Door de vele kleuren laat het zich ook gemakkelijk combineren. Eind goed al goed. 

Korte broek:

Het patroon: zelf getekend, de stof: restant batik katoen jersey uit mijn eigen voorraad. 

Ik naaide deze korte broek voor mijn zoon (lees: puber met een sterke eigen kledingstijl en mening) een korte broek. Hij had dringend een nieuwe nodig althans, dat vond ik, dus ik maakte van een reststukje jersey batikstof zelf een korte broek. Het patroon maakte ik zelf en ik heb het met leuk band wat stoerder gemaakt. Het is een knipoogje naar het merk: OffWhite wat natuurlijk een prachtig merk is. Ik had band gekocht met de tekst: RawWhite en het is echt leuk geworden. De korte broek wordt veel gedragen, dus de missie 'korte broek voor de puberzoon' is geslaagd. 

Lange Blouse: 

Patroon: It's a fits nr: 1118 stof: van de lokale stoffenwinkel 

De lange blouse, met de best wel ingewikkelde stof, is ook eindelijk af. Ik denk dat ik deze bewaar voor de herfst met een zwarte broek en shirt eronder is dit een prachtige aanvulling op de herfstgarderobe. 

Ook bij dit patroon waren er wel wat lastige dingen. Ik heb het patroon eerst aangepast naar mijn eigen maten en daarin vooral de lengte wat aangepast i.v.m. lange rug. Dat is goed uitgepakt. Verder heb ik de kraag en manchetten met de hand afgewerkt en dichtgemaakt wat veel extra tijd kostte maar het resultaat is echt leuk en netjes afgewerkt overal. 

Ik maakte een paar lusjes op de zijnaad ter hoogte van mijn taille. Alle restjes van de stof heb ik tot een ceintuur genaaid en die heb ik op de rug geknoopt. Zo creëer ik toch net dat beetje taille waardoor de blouse mij beter staat. 

Hemdje met spaghettibandjes: 



Patroon: La Maison Victor Top Leila, stof: katoen van Kicken Stoffen

Ik heb het patroon eigenlijk gevolgd. Ik heb alleen het bustepunt ietsje laten zakken. Zodat de coupenaad voor mij op de juiste plek zit. En omdat het achterpand voor mij te wijd was heb ik in het midden van het achterpand een stukje Framiklastic gestikt waardoor het middenachter leuk rimpelt en toch ook mooi aansluit. De bovenkant van de top heb ik afgebiesd met zwart biaisband zodat ik er een zwarte bh onder kan dragen. De zeer luchtige top is, gecombineerd met bijvoorbeeld deze lange zwarte rok, erg leuk geworden. 

Hiermee zijn we aan het einde van deze Monthly Makes van de maand juni gekomen. Volgende maand beginnen de schoolvakanties en zal ik waarschijnlijk niet zoveel kunnen naaien, maar ik zal de plannen voor juli staan binnenkort online en ook de Monthly Makes Juli aan het einde van de maand, gaan gewoon door. 


Ik wens iedereen alvast een hele fijne vakantie en tot snel. 


Liefs, Bianca 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...