donderdag 6 januari 2022

Sewing plans: januari 2022

Een nieuw jaar!



Ik bruis van de energie om weer nieuwe plannen te maken. Het is de perfecte tijd van het jaar om van alles te bedenken en mijn brein maakt overuren. Voor het atelier en de naailessen staan die plannen al redelijk vast. 

Ik gebruik het woord: 'redelijk', omdat we natuurlijk nog altijd te maken hebben met de pandemie en bijbehorende maatregelen, die het je als kleine ondernemer behoorlijk lastig maken. Maar ik klaag niet, ik roei met de riemen die ik heb en gelukkig heb ik een hele leuke groep cursisten voor de naailessen die alle begrip hebben als er weer een maatregel komt die ook hun treft. Ik prijs me gelukkig met zoveel begrip vanuit de cursisten. 

Januari is voor mij een energieke maand met veel ruimte voor inspiratie, veel plannen en nog meer ideeën. Niet al die plannen halen de eindstreep maar een aantal altijd wel.  

Wat ga ik naaien in januari: 

In mijn brein gaat het er wild aan toe. Ik heb zoveel ideeën, wensen en plannen dat mijn stoffenbestelling behoorlijk snel uit de hand kan lopen. Het probleem is natuurlijk altijd dat ik sneller een idee kan ontwikkelen en stof daarvoor bestellen dan dat ik het naaien kan. Ik heb mijn stoffen deze keer besteld bij javro in Epse. Ze helpen je heel fijn per Whatsapp en door middel van foto's en video's en uitleg qua diktes komen we altijd tot de juiste stoffen. Een goed alternatief, in deze lastige tijd waarin de fysieke winkels gesloten zijn. 

Wat zijn de plannen? 

Allereerst staat er een nachthemd op het programma. Tijdens het opruimen van mijn kledingkast kwam ik erachter dat ik er eigenlijk niet zoveel heb. Dus dat is het eerste doel: een nachthemd. Het patroon daarvoor heb ik zelf getekend tussen Kerst en Oud en Nieuw. 

Een spijkerjasje van It's a fits (1082)staat ook op het programma, en iets van corduroy en er komt deze week nog een hele mooie rib binnen in roest-kleur. Helemaal van nu. Waarschijnlijk wordt dat een rokje. 
En ook de Leona van Fibre Mood staat op het programma, maar de stof is nog niet binnen. Ik hoop dat het deze week binnenkomt. 

Leggings zijn ook nodig zag ik in mijn kast. Ik heb 1 zwarte en 1 bruine. De zwarte is behoorlijk dik, wat natuurlijk heerlijk is in de winter. Maar een iets dunnere, die heb ik niet. 

In het atelier heb ik een prachtige travel jersey binnen gekregen voor €9,95 per meter, die perfect is voor leggings, maar ook sportlegging, badkleding en ook shirts en jurken. Die ga ik daarvoor gebruiken, dan kan ik het ook komende lente dragen als het buiten weer wat warmer wordt. 
Het patroon wat ik eigenlijk altijd gebruik voor een legging is het patroon van It's a fits, maar die pas ik dan vervolgens wel aan naar mijn benen. 
Ik heb stevige bovenbenen, maar de ruimte bij de knieën is vaak te groot. Ik vind lubberende stof bij de knieën echt vreselijk, dus daar moet het echt even wat strakker. Eerst pas ik dan het hele patroon aan naar mijn maten, want ook die veranderen naar mate ik ouder wordt, en dan pas leg ik de patroondelen op de stof. 
Als blijkt dat tijdens het passen de legging toch zo hier en daar de wijd of te smal is pas ik dat direct weer aan op het patroon, dan gaat het maken van de volgende legging een stuk gemakkelijker en sneller. 

En verder? 




Verder ligt er een hele stapel stoffen klaar, met patronen erbij en ik hoop daar een heleboel van te kunnen naaien, maar ik vrees dat ik wat kaboutertjes nodig ga hebben om dat allemaal deze maand genaaid te krijgen. 
Zal het me lukken...?  
Je leest het in de Monthly Makes en Work in Progress deze maand.

Voor nu: dank je wel voor het lezen en zoals je ziet heb ik nog een boel te naaien, dus ik ga snel weer aan de slag.

Tot gauw!


Liefs, Bianca



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...