maandag 3 januari 2022

Monthly Makes: december en een vooruitblik naar 2022

Monthly Makes: december 2021

December stond natuurlijk in het teken van Sinterklaas met alle gezelligheid die daarbij hoort en natuurlijk ook Kerst en Oud & Nieuw. Heel veel heb ik daardoor niet genaaid. 
De foto van de kerstjurk en bijbehorend jasje zien jullie hieronder.



Maar wat naaide ik in december wel: 
Op de valreep, net voor het eind van de maand rolde deze mooie sweater onder mijn naaimachine vandaan. 



Ik naaide het van een prachtige blauw/groene stof met kleurverloop van licht naar donker, die ik bij Javro in Epse vond. Het lag een tijdje te wachten in mijn voorraadkast, omdat ik het juiste patroon nog niet had gevonden. Maar ik ben blij met het eindresultaat. 
De mouwboorden heb ik wat langer gelaten, omdat ik dat fijn vind om te dragen en ook omdat mijn armen gewoon wat langer zijn.


Verder heb ik vooral veel opgeruimd en veel weggedaan. De patronen van de afgelopen 2 jaar, gingen allemaal door mijn handen. Een aantal wil ik nog een keer maken en die heb ik bewaard. Het is een mix van verschillende patronen: patronen die ik zelf getekend heb, maar ook patronen van de Knipmode, Burda Style en My Image en zeker ook patronen van It's a fits en la Maison Victor en nog een paar anderen. 

Ik evalueerde het afgelopen jaar en kwam tot de conclusie dat veel dingen goed gingen, maar er zijn zeker ook dingen die beter kunnen. Zoals altijd natuurlijk ;) 

Door de zoveelste lockdown had ik onverwacht veel tijd om over een nieuwe werkwijze na te denken voor de naailessen. Met de uitkomst ben ik heel blij. 
Ik maakte een nieuw lesrooster en ik heb meer tijd ingepland voor extra lessen om de huidige cursisten meer ruimte te geven om te kunnen wisselen, maar wilde ik ruimte maken voor nieuwe cursisten. 
De groepen zijn nu kleiner en ik hoop zo redelijk soepel door eventuele komende lockdowns te kunnen rollen en niet telkens opnieuw de deuren te moet sluiten. 

Conclusie: 
Ik ben vooral hoopvol als ik naar het nieuwe jaar kijk:

Hoopvol dat we door kunnen gaan met lesgeven
Hoopvol om te kunnen groeien zowel persoonlijk als zakelijk
Hoopvol als het gaat om duurzaamheid
En ook hoopvol dat er een oplossing komt voor deze pandemie.

En dan zijn er dan ook nog plannen?
Ja, zeker! 

Leuke plannen: want wat wil ik naaien? En met welk idee daarachter. Duurzaam, ja dat wil ik ook en misschien zelfs een capsule wardrobe...? 

Een capsule wat? 

Een capsule wardrobe, is eigenlijk een minimalistische garderobe. Weinig kledingstukken die onderling goed combineren. Maar waarom zou je dat doen? 
Ik ben groot voorstander van kledingstukken verslijten en niet na 1 seizoen weggooien. Ik vind het zonde van alle uren werk en de grondstoffen die in elk kledingstuk zitten, ongeacht of je dat gekocht of zelf genaaid hebt. Met een capsule wardrobe is de kans dat je het verslijt veel groter, want je draagt de kledingstukken simpelweg veel vaker.

Gaat dat samen: een capsule wardrobe en naaiprojecten die ook als voorbeeld gebruikt worden tijdens de naailessen? (lees: veel kledingstukken)

Ik wil het zeker proberen en daarom ben ik naast het andere opruimwerk ook begonnen aan mijn kledingkast. En de uitkomst verbaasde me heel eerlijk gezegd. Ik blijk heel veel zomerkleding te hebben maar de hoeveelheid winterkleding is niet veel. 
Wat ik heb:

2 jeans
5 truien
1 blouse
6 vesten !!! (en die draag ik bijna nooit...) 
3 jurken 
1 leren jasje 
1 colbert 
1 kerstjasje 
1 rok
2 leggings 
3 thermopanty's 

Eigenlijk is dit al wel erg minimalistisch, vind ik, behalve die 6 vesten dan, dat is voor mij eigenlijk veel te veel. Dus die ga ik de komende tijd uitzoeken en de rest geef ik weg.
  
De kunst is nu om bijpassende sets maken die ook onderling mooi combineren en niet alleen comfortabel zijn voor thuis maar ook netjes genoeg voor het werk en afspraken in het ziekenhuis en feesten en dergelijke. Daar zit voor mij de uitdaging. 
Waarschijnlijk is het nodig om er wat kledingstukken erbij te naaien die gemakkelijk combineren met de andere kledingstukken in mijn kast, maar die ook qua kleur handig combineren. Nu heb ik jarenlang heel veel zwart gedragen. Dat combineert super natuurlijk maar ik merk dat ik inmiddels meer behoefte heb aan kleur in mijn kleding. 

Hoe dit verder gaat lees je de komende maanden. 
Maar misschien heb jij al een capsule wardrobe en heb je goede tips voor mij? 
Ik laat me graag inspireren. 
Laat het me weten: info@bianca-design.nl 

En wat ben ik verder van plan als ik vooruitkijk naar het nieuwe jaar? 

Ik zal vaker posten en meer structuur in mijn werk te creëren en nog productiever te zijn gedurende mijn werkdagen. Dat betekent dat ik strakker zal moeten plannen en wat vaker de leuke dingen zal combineren met werk. 
Want met meer naailessen in de week en ook in het weekend, blijft er minder tijd over voor andere dingen. Dat gaat me alleen lukken met een strakke planning en meer structuur.  
Dat wordt dus mijn uitdaging dit jaar, balans vinden in: huishouden, gezin, werk, naaien en patchwork, cursussen en natuurlijk ook leuke dingen en afspreken met vriendinnen.
Ik wil meer bezig zijn met groei, persoonlijke groei maar zeker wil ik ook zakelijk groeien.

Wat kan je de komende maand hier op dit blog verwachten? 
Zeker de naaiprojecten die ik voor deze maand heb bedacht, de Sewing Plans en natuurlijk ook eind van de maand de resultaten in Monthly Makes. En ook.... ja dat is nog een verrassing.. 

Liefs, Bianca 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...