zaterdag 29 mei 2021

Monthly makes - Wat naaide ik in mei?

Hi, 

De maand mei is bijna voorbij en ik laat jullie zien wat ik naaide. 

Ik naaide niet super veel. Ik heb veel andere dingen gedaan, voor mijn bedrijf en ook de Socials. I'm trying to learn ;) Insta en YouTube. Op het moment leer ik heel veel waarvan ik niet had gedacht dat ik het zelf zou gaan doen. En oh, wat is dat leuk maar ook spannend en soms zelfs beangstigend. Maar hé, wie weet wat er allemaal nog van komt? Misschien wel een tutorial. 

Ik naaide een leuke vrolijke jongensblouse, die heerlijk zal dragen deze zomer. En ik naaide een regenjas met capuchon en rits.

Patroonkeuze 

Voor de jongensblouse gebruikte ik Ottobre. Het patroon is gemakkelijk en wijst zich eigenlijk vanzelf. Voor de beginners onder ons zou ik adviseren om het op naailes te maken, en eventueel nog één waar je thuis aan werkt. Dan heb je op les de uitleg en kan je het zelf thuis proberen. Zo leer je heel veel, want er zitten toch een paar lastige dingen in, zoals de kraag, het beleg en de knoopsgaten en natuurlijk ook hoe werk je alles netjes af binnenin de blouse. Zo heb je aan het eind van de rit twee blouses in plaats van één en je hebt heel veel geleerd. 

De regenjas is van It's a Fits - patroon 1101. Het patroon is niet het gemakkelijkst. De beschrijving van vooral de capuchon vind ik lastig, maar met de plaatjes erbij lukte het. Ik zou het de beginners niet direct aanraden, om dit als eerste project te kiezen. Misschien ook niet als 2e project, maar heb je naailes, dan is het met wat extra hulp, ook voor beginners, goed te doen.   

De uitdaging zit dus zoals gezegd in de capuchon en ook in de zakken en de rits. De rest van de jas is goed te doen, dat wijst zich vanzelf. 

Aanpassingen

Aan zowel aan het patroon van Ottobre voor de jongensblouse, als voor de regenjas van It's a Fits heb ik geen aanpassingen hoeven doen. De jongensblouse is maat 110. De regenjas is maat 46/48. 

Stofkeuze

Voor de jongensblouse gebruikte ik een katoen, van KickenStoffen

De regenjas maakte ik van een polyester uit mijn eigen voorraad. Ik ben op zich nooit echt blij met polyester, omdat het gemaakt is van olie en dat is natuurlijk plastic. Wel is dat natuurlijk weer handig in de regen, maar niet zo lekker op de huid, vandaar dat ik de jas voerde met katoen, voor wat meer draagcomfort. Een softshell is ook een hele goede optie. Dat is verkrijgbaar in heel veel leuke printjes en sofshell is daarnaast ook nog eens lekker zacht van binnen. Wie weet maak ik dat ook nog een keer, in de herfst ofzo. 

Materialen

Ik gebruikte Güttermann naaigaren, Vlieseline H180, een Opti rits en knopen uit mijn privé-collectie.  Alle materialen en patronen zijn verkrijgbaar in mijn atelier.

The look💗

De jongensblouse maat 110:

De regenjas:





Dat was het voor nu, ik wens iedereen veel plezier met het zelf naaien. 

Binnenkort de volgende blogpost!
Met daarin: welke patronen ik uitkies voor de maand juni. En met het mooie weer in het vooruitzicht kunnen we fijn aan de slag met het maken van zomerse outfits ;) Ik hou jullie op de hoogte. 

Tot de volgende blogpost!

Liefs, Bianca 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Project Badjas

Het is nog altijd lekker weer en van alle die zonnestralen geniet ik enorm.  Er gebeurd zoals altijd een heleboel tegelijkertijd en ondertus...